محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

4 دلیل برای پایین بودن حقوق متخصص ایرانی به زبان خیلی ساده

شاید این موضوع با توجه به ماهیت وب سایت TOSINSO بیشتر در زمینه فناوری اطلاعات مشهود باشد اما می توان آن را به سمت و سوی شرکت ها و سازمان هایی که در حوزه های دیگر هم فعالیت می کنند بسط داد ، سئوال اینجاست ، سئوالی که اکثر کارشناسان فناوری اطلاعات از خودشان می پرسند و در رویای مهاجرت به سمت کشورهای اروپایی و جهان اول بسر می برند ، چرا حقوق ما پایین است ؟ چرا دخل و خرج ما که متخصص هستیم در ایران اینقدر پایین است و در آنجا اینقدر بالا است ، شنیده ایم که یک کارشناس شبکه ماهیانه 5 هزار دلار درآمد دارد اما در ایران به زور یک میلیون و پانصد هزار تومان دریافت می کند !!!

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

خوب می خواهیم کمی در این خصوص بحث کنیم اما نمی خواهیم به نتیجه برسیم ، ریشه این میزان رفاه کاری در کشورهای آنجا ( بلاد کفر D: ) و کاهش رفاه کاری در اینجا ( بلاد همه چی عالی و من چقدر خوشحال ) در چیست ؟ خوب عادت داریم همیشه این جمله برای رفع مسئولیت بکار می رود ، دولت موظفه ... مسئولین موظف هستن ... سازمان ال مسئوله ... اونا الن ما بلیم و ... اما واقعیت این است که مشکلات ما از ابعاد مختلفی قابل بررسی است ، زمانی به این نتیجه خواهید رسید که متوجه شوید خودتان هم در این کاهش رفاه بسیار بسیار مقصر هستید و در واقع شما واقعا دارید درآمدی را به دست می آورید که استحقاق آن را دارید !!! به شما برنخورد اما با هم بررسی می کنیم که چرا به این نتیجه می رسید.

دلیل 1 : اقتصاد دولتی ، مهندس دولتی ، کارشناس دولتی

فکر کنید که یک شرکت دارید ، در این شرکت افراد بی سواد و کم سوادی را در نقش کارشناس استخدام کرده اید و پول به نسبت زیادتری را برای اینکه بر روی کار یک پیمانکار نظارت کند به او پرداخت می کنید !! رسما شما از او کاری نمی خواهید جز اینکه داد و بیداد شما را به گوش پیمانکار برساند !! واقعا ؟ فکر می کنید چنین چیزی وجود داشته باشد ؟ ببینید این یک داستان واقعی است ، ما در 90 درصد سازمان ها و شرکت های دولتی خودمان کارشناسانی در انواع و اقسام حوزه ها داریم که نه تنها تخصصی در حوزه مربوطه ندارند بلکه به هیچ عنوان سواد لازم برای آن جایگاه را نیز ندارند اما با توجه به وجود واژه ای به نام کارمند رسمی !!

در چنین جایگاهی قرار گرفته اند و مثلا با سواد فوق دیپلم سخت افزار حقوق چند میلیونی می گیرند و کارشان فقط و فقط نظارت کردن بر کار پیمانکارانی است که هر کاری برایشان انجام می دهند و بعضا حقوق کارشناسان پیمانکار به یک میلیون تومن هم نمی رسد !! مسخره است نه ؟ اگر شما یک شخص در سازمانی دارید که حقوق می گیرد که مثلا کارشناس شبکه باشد !! چرا باید باز هم چند برابر هزینه کنید که یک پیمانکار بیاید و همان کاری را انجام بدهد که وظیفه این کارشناس است ؟

من به این دسته از افراد مهندس دولتی می گویم ، مهندسی که رسما از نظر فنی چیز زیادی بلد نیست ، بر حسب کلاسهای زیاد و تفریحات زیاد ( چون کلاسهای خاصی هر ساله براشون تکرار میشه ، کیش ، قشم ، ساری و ... ) واژه هایی را شنیده است اما توانایی عملیاتی به هیچ عنوان ندارد ، چون صرفا کارمند رسمی است حقوق آنچنانی می گیرد اما سواد آنچنانی ندارد ، کارش فقط و فقط Redirect کردن درخواست های بالاسری و خالی کردن آن بر روی پیمانکار است . خوب چه اشکالی دارد ؟

اشکال کار اینجاست که هزینه های دولتی ما صرف دو لایه می شود ، حقوق های کلان به افراد بی سواد و کم سواد می رسد ، هزینه های اضافه و سربار به عنوان پشتیبانی و پیمانکاری لحاظ می شود !! آن هم در کاری که برایش چندین کارمند در سازمان وجود دارد !! حقوق لایه دومی هم در کار هست ، حقوق بعضا بسیار پایین به نسبت کارشناس دولتی ، حقوقی که شرکت خصوصی پیمانکار به کارشناس پیمانکار می دهد و حتی یک سوم حقوق کارشناس دولتی بی سواد هم نمی شود ، جالب اینجاست این کارشناسان دولتی دل از کار هم نمی کشند !! ممکن است تبدیل به فسیل شوند اما با کمک امدادهای غیبی حتی تا چندین سال پس از مرگ هم قادر به دریافت حقوق و حضور معنوی در سازمان هستند. ببینید اینکه یک شرکت پیمانکار بیاید و برای شما پروژه ای را انجام بدهند مشکلی نیست ، این همه جای دنیا هست اما اینکه مثلا پشتیبانی شبکه ، پشتیبانی تلفن ، پشتیبانی انبار ، پشتیبانی .. پیمانکاری باشد فاجعه است.

در اینجا مشخص است ، یک نفر متخصص حقوق کم دریافت می کند چون کارمند رسمی نیست ، یک نفر بیسواد حقوق زیاد دریافت می کند چون کارمند دولتی است ، این یک لایه بسیار مهم در کمتر بودن حقوق یک کارشناس متخصص در ایران است ، کارشناس های دولتی یا مهندسین دولتی با توجه به اینکه ارث پدری را بدست آورده اند باید بالای سر کار باشند !!! نیازی به رشد دانش ندارند چون فشار کاری دائما بر روی پیمانکارها است ، استرس ها بر روی پیمانکار هست و حتی ترس از توبیخ هم بر روی پیمانکار است ، رسما کارشناس دولتی هیچ نقشی جز واسط در این بین ایفا نمی کند و فشارها توسط شرکت پیمانکار بر روی کارشناسان پیمانکاری بیشتر خواهد شد.

دلیل 2 : فساد به دلیل واسطه گری

مهندس دولتی همیشه در نقش یک واسط است ، واسط پروژه ، واسط خرید ، واسط صحبت و ... و این با توجه به اینکه ماهیت توسعه پذیری و یکنواختی برای کارشان همیشه وجود دارد باعث بروز فساد می شود ، رشوه ، رانت ، واسطه گری ، دلالی با توجه به اینکه مرتب پروژه های مختلف طراحی و تدوین می شود امری انکار ناپذیر است ، به شما قول می دهم که در بیشتر از 95 درصد پروژه های دولتی حداقل در حوزه فناوری اطلاعات اگر شما واسطه مهندس دولتی را از نظر مالی تامین نکنید و پول شیرینی را پرداخت نکنید امکان دریافت پروژه را ندارید .

به قول یکی از دوستان این دیگر یک روال کاری است و دیگر به عنوان رشوه هم مطرح نمی شود بلکه تعریف دارد : یک پولی که شما میدید ، دیگران میگیرن ، هر دو راضی هستند !!! البته کاری هم به حلال و حرامش نداریم چون بیت المال حلال و حرام ندارد. اگر این کارشناس دولتی خودش موظف بود کارهای مربوطه را انجام بدهد این اتفاق نمی افتاد ، ببینید در یک کشور جهان اول وقتی من به یک کارشناس شبکه پول می دهم که پروژه شبکه را مدیریت کند !! قرار نیست دوباره هزینه کنیم که یک شرکت پیمانکار بیاید و کار شبکه را انجام بدهد !! یعنی پول می دهیم که کار کنید نه اینکه پول بدهیم نظارت کنید !! خوب اینکار ناخودآگاه باعث بروز فساد ، اختلاف طبقاتی کارشناس ها ، افسرده شدن و دلسرد شدن کارشناس های واقعی می شود و طبیعی است که به فکر مهاجرت و رفتن به کشور بهتر برای رفاه کاری بیوفتیم ، طبیعی است که اقتصاد دولتی ، کارشناس دولتی که بصورت موروثی بعضا شغل را به فرزندان و نوه ها و نتیجه ها به ارث می دهد هر روز باعث زیاد شدن این اختلاف حقوق دریافنی می شود.

دلیل 3 : رعایت نکردن کپی رایت !! در حوزه آموزش و در حوزه نرم افزار

الان به شما می گویند که دوره آموزشی مهندس نصیری رو من تو کامپیوترم دارم چرا بری پول بدی ؟ بیا من بهت میدم !! کلی ذوق می کنید نه ؟ چقدر خوب ، بده ببینم ، پول ندم !! یا به شما می گویند که مثلا نرم افزار حسابرسی مهندس احمدی رو کرک کردم ، بیا بهت میدم استفاده کن نمیخاد پول بدی !! شما هم می گید چه خوب !! عالیه ... بده استفاده کنیم ! اصلا وجود کرک و رعایت نکردن کپی رایت در خونمان است. اما همینجا یک Cut می زنیم !! خوب با توجه به قوانین کشور ما در خصوص کپی رایت نرم افزارها در دنیا ما می توانیم از نرم افزارها و ... که در دنیا امکان خرید نداریم یا به سختی پیدا می شوند بصورت کپی استفاده کنیم و حق کپی رایت را ندهیم ، خوب این شاید به نظر شما خوب باشد اما تفاوت را در اینجا متوجه می شوید که حتی حاضر نیستیم کپی رایت محصول داخلی را حفظ کنیم !!

اگر برنامه نویسی مثلا در یک کشور جهان اول ماهیانه 6 هزار دلار معادل 20 میلیون تومان حقوق دریافت می کند کارفرما متوجه است که شاید این برنامه نویس برای یادگیری این زبان چقدر هزینه خرید کتاب کرده است ، چقدر هزینه ویدیوهای آموزشی کرده است ، چقدر هزینه خرید ابزارهای برنامه نویسی کرده است پس حق اوست که حقوق اینچنینی هم دریافت کند اما در ایران ، شما وقتی برای استخدام می روید کارفرما متوجه است که شما از ویدیوهای کپی شده مهندس نصیری رایگان استفاده کرده اید ، برنامه نویسی با Visual Studio را با ویدیوهای کپی مهندس احمدی و نرم افزار کرک شده یاد گرفته اید !!

پس لازم نیست هزینه زیادی هم برای شما پرداخت شود چون شما هزینه ای برای کارتان نکرده اید !! در واقع بیشتر مشکل ما از افکار ماست !! فکر می کنیم زرنگ هستیم ، اگر کپی کنیم برد کرده ایم اما این در واقع یک چرخه است که دقیقا به سمت خودتان برمی گردد ، اگر شخص مورد نظر متوجه باشد که برای یادگیری موضوعی هزینه های سنگین شده است ، برای حقوق شما هم ارزش قائل می شود ، اما وقتی چیزی را رایگان بدست می آوریم و در اختیار دیگران قرار می دهیم فارق از حرام و حلال ، شما سرمایه گذاری نکرده اید پس انتظار برداشت آنچنانی هم نداشته باشید ، اگر هزینه کرده اید انتظار دریافتی خوب هم داشته باشید اگر نه پس همانجا برای شما با همان حقوق کافیست ...

دلیل 4 : حلال و حرام فقط یک شعار است

ما خیلی مردم خوبی هستیم ، خیلی خووووبببب ... الان همه با هم بگید ... خیلی خوووووبیییمممم ... دقت کردید زمانیکه صحبت از خوبی ها می شود همه چقدر خوب هستند ؟ در واقع ما دو هویت داریم ، هویتی که در ظاهر داریم و واقعی نیست و کاملا متظاهر هست ، و هویت واقعی که ممکن است بسیار خطرناک باشد ، در ظاهر آدمهایی خوب و مردم دوست هستیم ، حلال و حرام سرمان می شود ، نماز می خوانیم ، منشور کوروش حفظ هستیم ، پای تمدن به میان می آید رگ غیرتمان باد می کند و تمدن هزاران ساله به رخ می کشیم فارق از اینکه تمدن و فرهنگ دو چیز کاملا متفاوت است ، تعارف نداریم ، به غیر از عده معدودی که در جامعه انگشت شمار هستند شخصیت درونی ما از شخصیت واقعی ما کاملا متفاوت است ، یعنی مثلا موقع حساب و کتاب در زندگی خمس و زکات می دهیم اما مثلا ویدیوهای لینوکس مهندس نصیری از نظر شما کپی کردنش حلال است و اصلا حلال و حرام در حوزه فناوری اطلاعات وجود ندارد !! کپی کن برادر ... اینکه گندم و جو و برنج و ... نیست که خمس و زکات و حرام و حلال داشته باشد ...

آموزش اساسا حلال است ... کپی کنید ... این تفکر را داریم دروغ نگوییم ...اما چه ربطی به بلاد کفر داشت ؟ خوب تفاوت در اینجاست که در کشورهای جهان اول ما تقریبا یک شخصیت ثابت را مشاهده می کنیم ، یعنی شخصیت پس زمینه اکثرا با شخصیت واقعی تفاوت زیادی ندارد ، همه رک حرف می زنند ، اگر قرار باشد از کسی خوشمان نیاید رک می گویند خوشمان نمی آید ، اینطور نیست که در ظاهر قربان صدقه هم بروند و در باطن تخریب کنیم و غیبت کنند !! ما الان افرادی را در دوست و آشنا داریم که چنان تحویلت می گیرند و از کاری که کرده ای صحبت می کنند که انگار یک مشوق خوب هستند اما همین افراد در پس زمینه تا می توانند ویدیوها و ... را کپی کرده و پخش می کنند که شاید فرجی شود و ضربه ای به مجموعه وارد شود که دلشان خنک شود !! این دو سه مورد از مهمترین دلایلی است که حقوق ما کم است . باید کم باشد ، نظرات بدون توهین آزاد است اما اول باید از خودمان شروع کرد ، نباید منتظر دولت ماند. ITPRO باشید

نویسنده : محمد نصیری

منبع : جزیره تحصیلات آکادمیک وب سایت توسینسو

هرگونه نشر و کپی برداری بدون ذکر منبع و نام نویسنده دارای اشکال اخلاقی می باشد


محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات