حسین احمدی
بنیانگذار توسینسو و برنامه نویس و توسعه دهنده ارشد وب

بازاریابی یا مارکتینگ چیست؟

امروزه کلمه بازاریابی یا Marketing را بسیار می شنویم، اما شاید خیلی از ما درک درستی از این کلمه نداشته باشیم یا اگر با اشخاص مختلف صحبت کنیم با تعاریف متفاوتی روبرو می شویم. در این مطلب می خواهیم در مورد موضوع بازاریابی یا Marketing صحبت کنیم و بگوییم چه روش هایی وجود دارد که شرکت ها، سازمان ها و یا حتی وب سایت های موفق بر اساس آن اقدام به جذب مشتری می کنند. خیلی از افراد به اشتباه فکر می کنند که بحث بازاریابی تنها یک کار است، اما این تفکر کاملاً اشتباه است. اما بازاریابی مجموعه ای پروسه ها است که مصرف کنندگان را تشویق می کند تا محصول شما را از بین محصول رقبایتان انتخاب کنند، مانند تبلیغات، چیزی که درباره محصولات شما می شنوند و خدمات پس از فروش همگی در پروسه ای به نام بازاریابی شناخته می شوند. البته این اشتباه را نکنید که بازاریابی همان تبلیغات یا فروش محصول است، بلکه تبلیغات شامل پروسه ایست که شرکت یا سازمان شما را موفق می کند. در این مطلب می خواهیم در مورد موضوعاتی که مرتبط با بحث بازاریابی یا Marketing است صحبت کنیم.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

بازاریابی

تعریف بازاریابی

اگر بخوهیم یک تعریف اولیه از بازاریابی ارائه دهیم باید بگوییم بازاریابی به مجموعه ای از کارها گفته می شود تا محصول یا خدماتی را از تولید کننده یا توزیع کننده به دست مشتریان برساند. این کارها شامل ایجاد طرح اولیه از یک محصول یا خدمات، مشخص کردن افرادی که محصول ما را خریداری می کنند، ترویج و شناساندن محصول و خدمات و رساندن محصول و خدمات از طریق کانال های فروش به دست مشتریان است. در حقیقت ما در طول پروسه بازاریابی تنها یک کار انجام می دهیم، بلکه درگیر چندین کار می شویم تا به نتیجه مطلوب برسیم.

مشخصه های بازارایابی

به طور معمول بازاریابی بر چهار اصل استوار است که که اصطلاحاً به آن اصول 4P's گفته می شود:

  1. محصول (Product)
  2. قیمت (Price)
  3. تبلیغ (Promotion)
  4. مکان (Place)

محصول: در ابتدا به سراغ محصول می رویم، هر شرکت و یا سازمانی برای کسب درآمد باید محصول یا خدماتی ارائه کند. اما الزاماً اینکه یک محصول را تولید کرده و بفروشیم کفایت نمیکند و تولید محصول پروسه ای مشخص دارد. در ابتدا باید ایده اولیه تولید یک محصول مشخص شود، هر محصولی که تولید می شود مبتنی بر یک ایده است که قصد دارد مشکلی را در میان مشتریان حل کند. در مرحله بعد می بایست ایده مطرح شده با ایجاد طرح های مفهومی بررسی شود، ممکن است برای یک محصول چندین طرح مفهومی ایجاد شود تا به نتیجه نهایی برسیم. برای مثال، شرکت سامسونگ زمانی که قصد تولید یک گوشی جدید را دارد، ابتدا یک سری طرح اولیه که اصطلاحاً به آن ها طرح مفهومی گفته می شود را ایجاد می کند و از میان این طرح ها یک طرح به عنوان طرح نهایی انتخاب می شود.

انتخاب طرح نهایی می تواند بر اساس نیاز بازار یا بازخوردهایی که از محصولات قبلی گرفته شده است انتخاب شود. معمولاً تولید یک محصول درجه ای از ریسک را دارد، اگر طرح دارای ریسک کمی برای تولید باشد محصول وارد تولید انبوه شده و به بازار عرضه می شود، در غیر اینصورت و مخصوصاً برای محصولات با ریسک بالا شرکت در ابتدا حجم کمی از محصول را تولید و روانه بازار می کنند، ممکن است محصول تولیدی حاوی تمامی ویژگی های مورد نظر نیز نباشد تا پس از دریافت بازخورد از مشتریان و استفاده کنندگان اقدام به نهایی کردن محصول و تولید آن کنند. برای مثال، شرکتی که کار تولید گوشی های هوشمند را انجام می دهد، ممکن است در ابتدا محصول را در یک کشور خاص به فروش برساند و پس از دریافت فیدبک ها و البته فروش مناسب نسبت به تولید و عرضه آن گوشی در سایر کشور ها کند. شرکت ها برای فروش باید تصمیماتی را در مورد ظاهر محصول، میزان تولید، ویژگی ها و بسته بندی بگیرند، زیرا تمامی این موارد در فروش محصول اثر گذار است. معملاً بیشترین تاثیر را در این موارد مشتریان و بر اساس بازخوردهای ارائه شده دارند.

قیمت: یکی از فاکتورهای مهم در ایجاد بازار قیمت محصول است و شرکت ها می توانند با انتخاب قیمت مناسب برای محصول خوب در میزان فروش آن تاثیر بگذارند. یکی از پارامترهای مهم در قیمت گذاری، قیمتی است که رقبا بر روی محصولات مشابه می گذارند، باید قیمتی بر روی محصول گذاشته شود که توانایی رقابت با محصول رقبا را داشته باشد. اگر محصول شما، محصولی جدید است و نمونه آن وجود ندارد، باید قیمتی مناسب با توان پرداختی بازار هدف برای آن مشخص شود تا مشتریان تمایل به پرداخت برای محصول و خدمات شما داشته باشند. همیشه به یاد داشته باشید که قیمت بالا برای یک محصول می تواند تاثیر زیادی در کاهش میزان فروش داشته باشد.

تبلیغ: بعد از آماده شدن محصول باید در بین مشتریان محصول یا خدمات شما شناخته شود، معمولاً این پروسه شامل چاپ بروشورهای تبلیغاتی، استفاده از بنرهای تبلیغاتی در سطح شهر، تبلیغات تلوزیونی، ارسال ایمیل تبلیغاتی و یا ارسال پیامک های تبلیغاتی می باشد. گاهی برای برخی خدمات یا محصولات کارهای خاص نیز انجام می شود، مانند برگزاری کنفرانس و همایش برای معرفی محصول. برای مثال، شرکت مایکروسافت برای معرفی محصولات خود همایش های مختلفی برگزار می کند مثل همایش Build که در آن به معرفی آخرین دست آورد ها و محصولات خود می پردازد.

مکان: در این قسمت معمولاً بر روی زمان و مکان فروش تمرکز می شود. برای مثال، شرکتی ممکن است اولین ارائه محصولات خود را در شهری مثل تهران و زمانی مانند عید نوروز انتخاب کند. ممکن است برخی از شرکت ها محصولات خود را به صورت بین المللی عرضه کنند که ممکن است با توجه به مکان عرضه تاریخ آن متفاوت باشد، برای مثال شرکتی ممکن است در کشوری زمان عرضه محصول خود را کریسمس انتخاب کند که این موضوع کاملاً وابسته به نوع مشتریان و موقعیت جغرافیایی فروش دارد.

به طور کلی در مبحث بازاریابی یک شرکت یا سازمان درگیر پروسه هایی می شود که تمام این پروسه در کنار هم در شناساندن محصول به مشتریان، فروش محصول و نگهداری مشتریان تاثیر گذار است. مبحث بازاریابی بسیار گسترده است و نمی توان در یک مطلب به تمامی زوایای آن پرداخت. به امید خدا در مطالبی جداگانه به سایر موضوعات مرتبط با بازاریابی خواهیم پرداخت. ITPRO باشید

نویسنده: حسین احمدی

منبع: ITPRO


حسین احمدی
حسین احمدی

بنیانگذار توسینسو و برنامه نویس و توسعه دهنده ارشد وب

حسین احمدی ، بنیانگذار TOSINSO ، توسعه دهنده وب و برنامه نویس ، بیش از 12 سال سابقه فعالیت حرفه ای در سطح کلان ، مشاور ، مدیر پروژه و مدرس نهادهای مالی و اعتباری ، تخصص در پلتفرم دات نت و زبان سی شارپ ، طراحی و توسعه وب ، امنیت نرم افزار ، تحلیل سیستم های اطلاعاتی و داده کاوی ...

نظرات